BOON klaar voor de revolutionaire opvolger

BOON is klaar voor revolutionaire opvolger van de streepjescode

Exact 50 jaar na introductie streepjescode is BOON klaar voor de revolutionaire opvolger. Op 26 Juni 1974 om 8:01 werd voor het eerst een streepjescode gescand in een Amerikaanse supermarkt. In korte tijd is deze streepjescode de standaard geworden bij Nederlandse supermarkten. Nu, 50 jaar later, is het tijd om de streepjescode opnieuw uit te vinden. In samenwerking met Architect is BOON de eerste voedselproducent die klaar is om de 2D QR-code van GS1 in gebruik te nemen. We hebben het eerste succesvolle prototype ontwikkeld. Hiermee willen we stappen zetten richting een eerlijkere, transparantere en duurzamere voedselketen.

BOON en de 2D QR-code

Bij BOON staan we voor een korte en transparante keten. Een verschil maken begint bij jezelf. Daarom lanceerden wij vorig jaar Pakje BOON. We hebben hierbij gekozen voor een verpakking met lage CO2 footprint en bonen van zo dichtbij mogelijk. BOON gaat verder dan alleen het verduurzamen can het conservenschap. We willen technologie gebruiken om de keten nog transparanter te maken voor consumenten. De nieuwe 2D QR-code stelt ons in de toekomst in staat om per pakje te laten zien hoe en waar deze geproduceerd is.

De slimme QR-code

De vervanging van de streepjescode door de slimme QR-code is een belangrijke stap in de digitalisering van supermarkten. De QR-code zorgt voor verbeterde traceerbaarheid en grotere informatiecapaciteit, waardoor zowel consumenten als supermarkten toegang hebben tot meer gedetailleerde informatie over het specifieke product. Naast ingrediënten, voedingswaarde en recepten, kunnen consumenten informatie vinden over de producent en zelfs de boer waar de bonen geteeld zijn. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de informatie die een traditionele streepjescode biedt, doordat de slimme barcode verandert per productiebatch in plaats van per soort product. Deze QR-code brengt daarmee een enorme transparantie met zich mee. Hiermee wil BOON iedereen inspireren de keten zo kort mogelijk te maken.

Supermarkten

Ook voor een supermarkt zitten er grote voordelen aan deze nieuwe QR-code. De QR-codes kunnen namelijk een schat aan informatie opslaan. Wanneer een product bij de kassa gescand wordt, vindt er automatisch een check plaats op houdbaarheid en bijzonderheden van het product of specifieke kortingen. Een supermarkt kan in plaats van korting stickers plaatsen, wanneer een product bijna over zijn houdbaarheidsdatum gaat, per product geautomatiseerd afprijzen. Mocht er iets aan de hand zijn met een product, wordt dit ook direct zichtbaar bij het afrekenen. Zo worden de gezondheidsrisico’s voor de consument geminimaliseerd en voorkomen we verspilling! Win-win!
Supermarktproducten met slimme QR-codes zullen de klantervaring verbeteren door sneller en gemakkelijker toegang te bieden tot relevante informatie. Deze innovatie in de supermarkt past in de bredere trend van innovaties binnen de Retail sector, waar efficiëntie en
gebruiksgemak centraal staan. Door de QR-code te scannen in de supermarkt kunnen klanten producten direct vergelijken en beter geïnformeerd keuzes maken.

Laten we samen impact maken

Wij kunnen dit niet alleen. Om van een streepjescode naar de 2D QR-code te veranderen moet de hele keten meegaan. Supermarkten moeten er ook mee kunnen werken, zodat we de QR-code ook echt kunnen vervangen. Wij geloven dat de voordelen van deze QR-code
echt een groot verschil kunnen gaan maken in de transparantie van de hele voedselketen!

Neem voor meer informatie contact op met Vera van Deelen via 06 22651365 of boon@jamaelfoodgroup.nl of kijk hier voor meer informatie.

De 2D QR-code gaat óók voedselverspilling tegen. Lees hier over 6x tegen voedselverspilling.

Winkelwagen
Scroll naar boven