Uitgelichte afbeelding

Impact in kaart brengen met dit gratis PDF (challenge #4)

De missie van Happy Times is om iedereen duurzamer te laten leven, en dat is heel specifiek duurzamER. Iedereen is op een ander niveau, heeft andere interesses en andere mogelijkheden. En daarom wilde ik graag deze challenge toevoegen, zodat je jouw Impact in kaart kan brengen. Het is super fijn om duidelijk te hebben waar je al veel impact maakt, waar je mogelijkheden hebt om te verbeteren en waar je nu nog geen mogelijkheden toe hebt. Je voelt je minder schuldig als je nog niet alles doet, omdat je weet wat je wel doet! Give yourself some credit for that! De tijd om lekker comfortabel op je kont te blijven zitten en te wachten totdat anderen wel iets verzinnen om de klimaatcrisis te fixen is voorbij. We moeten met zijn ALLE in actie komen, en het liefst vandaag nog! 

Geen facts to impress deze keer, maar een gratis PDF die je kan downloaden om jouw impact duidelijk inzichtelijk te maken!

Er zijn drie kolommen die je in kan vullen met lijntjes waar je op kunt schrijven. Je kunt de vragen ook overnemen in je eigen notitie boekje als je liever niet wilt printen. Op de pagina er na kun je een cheat-sheet vinden vol inspiratie! Het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf, maar mocht je vragen hebben over de PDF, schroom niet om een mailtje of DM te sturen!

Alle Happy Times lezers hebben de PDF in hun mail zitten, ben je dat niet? Ga naar de blog en daar kun je de PDF downloaden, de link vind je in de shownotes! 

Ontvang het gratis PDF

Binnen 5 minuten ontvang je de PDF in je mail!.

Marketing door

Waarom is het handig om je Impact in kaart te brengen?

Klimaatverandering, in deze staat op dit moment, wordt veroorzaakt door menselijke handelingen. 

“A large amount of climate change happens widely because we are burning fossil fuels and that increases gases such as CO2, methane, and some other gases in the atmosphere”

(Kaddo et al., 2016)

En het uitstoten van deze gassen kan worden verminderd. Op dagelijkse basis smijten wij CO2 en andere broeikasgassen in de lucht alsof het niks is. En dan hebben we het nog niet eens over de vervuiling van de natuur waardoor verschillende ecosystemen niet meer kunnen functioneren. Het probleem is dat wij het niet zien. Jij en ik gaan naar de winkel, we kopen iets omdat we het nodig hebben, leuk vinden of om als cadeau te doen aan iemand die we liefhebben. Dan gebruiken we het en gooien we de verpakking weg. Water, stroom en warmte komt gewoon uit de kraan als we die open draaien. 

De Verborgen Impact in kaart brengen

We WETEN niet wat zich achter gesloten deuren afspeelt omdat alles wordt uitbesteed ter bevordering van efficiëntie. Alle handelingen zijn in kleine stukjes opgedeeld en elk bedrijf is verantwoordelijk voor een klein onderdeel van de keten waarin zij gespecialiseerd zijn. Op deze manier voelt het voor ons alsof het allemaal niet zoveel kwaad kan wat wij doen. Het is heel moeilijk om iets in te beelden wat we niet kunnen zien of waar we geen besef van hebben. Mocht je dit stuk over ‘verborgen’ impact interessant vinden, lees dan eens het boek: ‘de Verborgen Impact’, daarin legt Babette Porcelijn op een prettige manier uit wat de impact is die wij niet zien.

Ik heb dat boek gelezen en het heeft mijn ogen geopend. Met de kleine dingen wel of niet doen, hebben we massive impact! Wij bepalen wat de bedrijven doen, door met ons geld te stemmen. Zij maken wat wij willen kopen. Bovendien, stel dat de consument duurzaamheid heel belangrijk gaat vinden, dan gaat politiek en bedrijfsleven dat ook belangrijk voelen om maar winst te kunnen blijven maken en kiezers te winnen. Zo hebben wij eigenlijk de touwtjes in handen, maar toch voelen we ons machteloos. We hebben veel meer invloed dan we zelf door hebben.

Doe mee! 

Gebruik de hashtag #impactinkaart #happytimesduurzamechallenges of tag mij (@lifeofmaart.nl) en laat weten dat jij je impact in kaart brengt en laat ons weten hoe je het vond om dit te doen! Je kan ook altijd foto’s of ervaringen delen via de mail (happytimes@lifeofmaart.nl). Heel veel plezier met de challenge en als je nog vragen hebt; laat het vooral weten! 

Liefs,

Roos & Maartje

Ontvang het gratis PDF

Binnen 5 minuten ontvang je de PDF in je mail!.

Marketing door

Bronnen

Kaddo, Jameel R., "Climate Change: Causes, Effects, and Solutions" (2016). A with Honors Projects. 164. http://spark.parkland.edu/ah/164 

Interessante video’s mbt verborgen impact en impact maken als individu

Winkelwagen
Scroll naar boven