Uitgelichte afbeelding
Ingredienten uit de biologische farm bekijken voor de kookcursus

chiang Mai Travel guide: must-do’s in deze historische stad!

Na vier dagen Bangkok pakte we de nachttrein naar Chiang Mai. Meteen een hele andere vibe! Minder chaotisch, minder verkeer, meer toeristen. Haha! We hebben de jet-leg uitgeslapen en zijn ready om deze nieuwe stad eens met onze eigen ogen te bekijken.

Hier hebben we geslapen in Chiang Mai

Bodega hostel

• waardering 1/5

Dit was – wisten wij niet – een party hostel. We waren kapot nadat we de nachttrein vanuit Bangkok hadden genomen en toen kwamen we hier aan… Achteraf kan ik er om lachen maar op dat moment baaaalden we als een stekker haha. Maargoed, de vermoeidheid zorgen er wel voor dat we een lange nacht (14u) hebben kunnen maken (met oordopjes). We hadden twee nachten geboekt, dus dat viel mee. Een party hostel is echt niet ons ding, dus vandaar een lage waardering. Maar het waren prima bedden en de badkamer was ook prima schoon dus het kon zeker erger.

The Common Hostel

• waardering 4/5

Dit hostel was top! In het oude centrum van Chiang Mai dus alles was op loopafstand, handig! Het was een hostel met ‘queen-size-beds’. We konden dus samen slapen, maar wel in een grote kamer die we deelden met 9 anderen. Dit hostel was echt top. Bedden waren goed, de gedeelde badkamer (mannen en vrouwen gescheiden) waren super schoon en ontbijt zat bij de prijs in. We hebben hier in totaal drie nachten geslapen.

Activiteiten in en rondom Chiang Mai

Kookworkshop

• waardering 5/5

Op aanraden van een vriendin die een tijdje in Thailand heeft gewoond zijn we een kookcursus gaan doen. Op een biologische boerderij een half uur buiten Chiang Mai hebben we echte Thaise recepten gemaakt. Eerst mochten we in de ‘tuin’ kijken naar hoe de verschillende ingrediënten groeien en daarna gingen we aan de slag. We maakte een soep, loempia’s, pad thai, een curry en een dessert. En we mochten alles opeten! Mijn gerechten konden helemaal vegan gemaakt worden. Dit was echt een superleuke ervaring!

De Jungle in

Dit stond bovenaan mijn lijstje om te doen hier in Thailand: een jungle trekking! In ons Party Hostel (haha) lagen allemaal flyers van verschillende aanbieders. We waren heel specifiek: we wilden GEEN olifanten zien en GEEN hilltribes. De olifanten gaan we later nog zien en de hilltribes schijnen ook niet allemaal even goed behandeld te worden en te worden gezien als toeristen attractie. We kwamen uit bij Ethnic Eco Hill Trekking. Twee dagen wandelen en een dag bij de locals op de berg geslapen. Dikke vette aanrader.

Sunday Night Market

• waardering 4/5

Elke zondagavond is er een zondag avondmarkt in Chiang Mai. De Walkingstreet (hoofdstraat) wordt omgetoverd tot een mega gezellige plek vol marktkraampjes waar ze alles hebben! Van souveniertjes tot loempia’s, van boekjes en sandalen tot maiskolven en crêpes. Geweldige sfeer! Wij hebben deze twee keer meegepakt!

BEES Elephant Sanctuary

• waardering 6/5 😉

Zoals ik net al schreef wilde wij niet zomaar olifanten zien. Je hebt twee soorten olifanten in Thailand: wilde en in gevangenschap. De wilde worden beschermd, wanneer ze eenmaal door de mens zijn gevangen krijgen ze een paspoort en vallen ze onder ‘vee’. Je kan nu wel begrijpen onder wat voor soort condities die arme beesten dan moeten leven. Via World Animal Protection had ik een aantal diervriendelijke parken gevonden, we zijn uiteindelijk voor BEES Elephant Sanctuary gegaan waar we vier dagen vrijwilligerswerk hebben gedaan. Dit was zo mooi om te doen. Het kost wat extra, maar je ziet meteen dat het geld goed wordt besteed.

Vegan eten in Chiang Mai

Chiang Mai is echt een vegan walhalla! Wauw wat is er hier veel te vinden! Hieronder een lijstje met tentjes waar wij zijn geweest. Ze waren allemaal echt top, dus waarderingen zijn allemaal 5/5 haha!

• Mild Cafe
  • Mr. Green Restaurant
  • Khun Kae’s Juice Bar
  • Blue Diamond Breakfast Club
  • Rad Rabbit vegan pizzaria
Mild
Rad Rabbit

Dit moet je weten voor je naar Chiang Mai gaat

• Ga niet zomaar op een olifanten tour, de meeste zijn echt niet ethisch. Doe even je research online en let vooral op de ‘hands-off’ policy.
  • Het zelfde geldt voor hilltribes, het schijnt dat sommige bergvolken ‘hostage’ worden gehouden als toeristen trekpleister..
  • Chiang Mai heeft ruim 300 tempels waarvan de meeste gebouwd zijn tussen 1300 en 1550. Zeker een bezoekje waar dus!