Met veel diersoorten zoals de panda gaat het steeds beter, de populatie neemt toe doordat de leefomstandigheden verbeteren. Er zijn ook dieren die minder geluk hebben. Deze vallen ten prooi aan onderzoeken uit onder andere de make-up industrie. Hoe komt het dat er nog steeds aardbewoners moeten lijden terwijl er genoeg alternatieven zijn? Serah besloot actie te ondernemen en startte dierproefvrij.nl.
Waarom dierproefvrije cosmetica?
Serah is slechts 20 jaar oud en strijdt voor een dierproefvrije wereld. Al sinds jongs af is ze een enorme dierenvriend. Ze ziet met lede ogen aan hoe de make-up- en schoonmaakmiddelen industrie haar vrienden gebruikt als proefdieren. Vooral cavia´s, ratten, muizen, kippen en vissen zijn de pechvogels. Zij wagen hun leven om dat van ons mensen veilig te stellen.
Volgens Serah is er veel onduidelijkheid over de betrouwbaarheid van merken. Welke producten zijn diervriendelijk? Welke merken zijn daar eerlijk en duidelijk over? “Het fokken van al deze dieren heeft een negatieve invloed op het klimaat. Daarom draag je door bewust dierproefvrije cosmetica te gebruiken bij aan een diervriendelijke en duurzame wereld.” vertelt Serah.
Dierproefvrije merken in de schijnwerper
Gezien haar liefde voor zowel make-up als voor dieren is het logisch dat Serah heeft gekozen om mensen te helpen op het gebied van cosmetica. Haar passie voor beide zaken motiveert haar om ervoor te zorgen dat mensen geen beautyproducten kopen waarvoor is getest op dieren. Ze heeft voor elk type cosmetica een lijst samengesteld met merken die te vertrouwen zijn. Ze loopt het productieproces van elk merk na om zeker te weten dat er op geen enkel moment gebruikt wordt gemaakt van dierproeven, dit geldt voor het merk zelf zowel als voor leveranciers en andere derde partijen. Ook heeft Dierproefvrij.nl een lijst genaamd ´Pas op´ gepubliceerd waar merken die hun producten testen op dieren of daar onduidelijk over zijn, staan.
Serah benadert vaak bedrijven die niet-diervproefvrije producten maken en/of verkopen met de vraag waarom ze er niet mee stoppen. Ze krijgt vaak het antwoord dat het product ook voor de Chinese markt wordt geproduceerd, waar het voor veel producten juist verplicht is om ze op dieren te testen. Toch houdt dit haar niet tegen om voor een betere wereld te vechten. Op dit moment maakt ze ook nog een lijst voor verf, lijm, inkt en meer. Zo vergroot ze haar diervriendelijke impact met de droom om uiteindelijk alle producten dierproefvrij te maken.
Er is sinds 2013 een Europees verbod voor dierproeven op cosmetica. Maar die wet is niet waterdicht dus kunnen deze producten onder bepaalde omstandigheden alsnog worden verkocht. Zonnebrandcrème kan bijvoorbeeld via mensen in het water terecht komen en daarom schadelijk zijn voor het milieu dus mag het op dieren worden getest. Ook probeert ze kleinere bedrijven te overtuigen om dierproefvrije keuzes te maken, ze merkt dat zij daar eerder toe bereid zijn.
>> Wil jij meer bewuste merken gebruiken? Lees dan Kynd Mynded – Melissa vecht tegen het afvalprobleem met herbruikbare wattenschijfjes
Waarom de jonge generatie?
Het is Serah haar droom om jongeren te inspireren om een dierproefvrije lifestyle te kiezen. Ook omdat ze haar passie voor make-up van deze tijd deelt met haar generatiegenoten. Ze krijgt vaker lieve berichtjes van vooral jonge meiden die geen idee hadden dat merken als L’Oréal of Maybelinne dierproeven nog toestaan. Deze meiden vertellen dan ook dat ze Serah´s filmpjes over zijn gestapt op de dierproefvrije lifestyle.
Als ze mensen een tip moet geven zegt ze “Kijk nooit op de website zelf van een merk of ze dierproefvrij zijn maar op een site zoals Peta“. Ze is van mening dat elk product een logo zou moeten hebben die vertelt of het dierproefvrij is of niet. Dierproefvrij.nl vermeldt welke logo´s op een product staan zodat je in de winkel bij sommige producten kunt zien dat ze niet op dieren zijn getest.