Wie: Bram Schaper (40)
Wat: Directeur Stichting Doneer Effectief (ANBI)
Missie: Zoveel mogelijk levens redden en verbeteren voor mensen en dieren
Wat is effectief doneren?
“Effectief doneren is de kunst om zoveel mogelijk impact te maken met de euro die je weggeeft. Geld doneren is al zo oud als de weg naar Rome, maar dat goede doelen beoordeeld worden op hun effectiviteit per gedoneerde euro is nieuw. Dat is niet zomaar hoopvol; het is revelutionair. Deze goede doelen zijn door onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeksinstellingen als zeer effectief beoordeeld, waardoor je buitengewoon veel goed kan doen met je geld. Doneer Effectief biedt een selectie van deze Champions League van de goede doelenmarkt aan op haar website.”
Is dat effectief doneren zo wezenlijk anders dan ‘gewoon doneren’?
“Ja, nogal. Van de miljoenen goede doelen zijn slechts enkelen die de markt verslaan. Flink verslaan. Veel mensen denken dat een effectief goed doel zo’n 1,5x meer doet voor je euro dan een gemiddeld goed doel. De feiten zijn anders. Afgelopen september becijferde het gerenomeerde onderzoeksinstituut Our World In Data dat een bewezen effectief goed doel eenvoudig 100x effectiever kan zijn dan een gemiddeld goed doel. Dat maakt dat een donatie van 100 euro ineens 10.000 euro waard wordt. Hierdoor kan je veel meer impact maken dan je zou denken. Dat is waar wij donateurs mee willen helpen.”
Wat betekent dit?
“Concreet kan je met je geld een buitengewoon grote bijdrage leveren bij het helpen oplossen van wereldproblemen. Denk bijvoorbeeld aan problemen als armoede & gezondheid, dierenwelzijn & de voedseltransitie of klimaatverandering. Met een donatie aan een effectief klimaatdoel kan je veel meer bewerkstelligen dan met duurzaam gedrag. Natuurlijk betekent dit niet dat je moet stoppen met afval scheiden of je vleesconsumptie weer kan vergroten; het geeft aan dat er een manier is waarmee je eenvoudig een nog veel grotere positieve impact kan maken.”
Verandert de effectiviteit mettertijd?
“Ja. Net als bij bedrijven die concurreren op prijs of kwaliteit, zo is dat bij goede doelen ook. Een doel dat dit jaar heel effectief is, kan worden ingehaald door een goed doel dat het nóg beter doet. Daarom geven de meeste donateurs aan onze fondsen. Je kiest dan een of meerdere wereldproblemen die je wilt helpen oplossen en doneert dan aan het bijbehorende fonds. Elk kwartaal kijken we hoeveel geld het fonds heeft opgehaald en overleggen we met de onderzoeksinstelling waar in de wereld op dat moment het geld het beste ingezet kan worden. Zo beweegt je donatie mee met de beste keuze van dat moment. Eigenlijk is het net als fondsbeleggen, maar dan voor een zo hoog mogelijk sociaal rendement. Een donateur zei me eens dat ze het gevoel had bij ons een abonnement op het verbeteren van de wereld te hebben. Dat vind ik geweldig om te horen.”
Welke Nederlandse goede doelen zijn als effectief beoordeeld?
“Helaas zijn er vooralsnog geen Nederlandse doelen die volgens de onderzoeksinstellingen behoren tot de mondiale top. Maar ProVeg, een Nederlands goed doel met een Belgische moederorganisatie, wordt op dit moment beoordeeld. Ik weet van meerdere Nederlandse doelen dat zij overwegen zich aan te melden voor deze strenge evaluatie. Ik hoop van harte dat ze dit doen en een topaanbeveling krijgen.”