We hebben een leuk interview gehad met het slow-fashionmerk Floria Collective, een merk dat Froukje Wallendal in 2022 is gestart. Floria Collective is een slow fashion luxe modelabel dat hoogwaardige ontwerpen maakt met een tijdloos karakter. Ze willen de mensen en onze planeet laten floreren. Daarom wordt elk kledingstuk ontworpen en gemaakt met respect voor de planeet en in samenwerking met ambachtslieden en kleine familiebedrijven. Lees in dit artikel over hoe de eigenaars Froukje en Fleur elkaar hebben leren kennen en hoe het merk zich inzet voor duurzaamheid.
Met Floria Collective hebben jullie een slow-fashion label opgezet om de mensen en onze planeet weer te laten floreren. Wanneer kreeg jij het gevoel dat onze wereld hulp nodig had?
Froukje: “Van jongs af aan was ik gefascineerd door kleding en het creëren van mooie dingen. Toen ik op mijn 18e een opleiding koos, was het voor mij vanzelfsprekend om een mode-opleiding te volgen. Na mijn studie kwam ik er al snel achter dat de modewereld niet zo mooi is als dat het lijkt. In grote ketens lag de nadruk op het produceren van zoveel mogelijk collecties, zonder duidelijkheid over de herkomst van de materialen en de werk omstandigheden makers. Leveranciers werden onder druk gezet om tegen zo laag mogelijke kosten en zo snel mogelijk te produceren. Op een gegeven moment voelde dit niet langer goed.”
“Daarnaast las ik verontrustende artikelen en zag ik schokkende documentaires waaruit bleek dat de mode-industrie een van de grootste vervuilers ter wereld is. De mode-industrie ondersteunt ook moderne slavernij. Terwijl het een miljardenindustrie is die jaarlijks 300 miljoen mensen werk biedt, maar waarvan slechts 2% een leefbaar loon verdient. Vanaf mijn 23e woonde ik ook voor 2,5 jaar op Curaçao, waar het leven meer in contact staat met de natuur en alles minder gehaast gaat. Dit heeft me nog bewuster gemaakt van de impact die onze levensstijl heeft op anderen, onze planeet en onszelf. Al deze factoren kwamen samen en op dat moment wist ik dat er iets moest veranderen.”
Hoe is Floria Collective doorontwikkeld?
Froukje: “Nadat ik het merk had opgezet leerde ik Fleur, de huidige mede-eigenaar, kennen tijdens ons werk bij het FairTrade tassen merk MYoMY. De samenwerking ging toen heel soepel en die hebben we doorgezet. De visie van Floria om mooie tijdloze mode te maken en tegelijk te werken aan een duurzame, transparante en sociaal eerlijke modewereld sloot naadloos aan bij de kernwaarden die Fleur ook heeft. Vorig jaar is ze dan ook mede-eigenaar geworden.
Fleur: “Mijn passie voor mode werd beïnvloed door de stijlvolle pakken van mijn vader, de mooie jurken van mijn moeder en de kurken sleehakjes van mijn oma. Enkele jaren geleden zag ook ik de schaduwzijde van de mode-industrie, zoals de moderne slavernij die Froukje al noemt en de weggooicultuur. De maker van een kledingstuk moet evenveel trots en plezier ervaren tijdens het maken van het kledingstuk, als ik tijdens het dragen. Daarnaast is het essentieel om de impact op de wereld te minimaliseren en kleding te maken en kopen waar je heel lang van kan houden.”
Het is jullie missie om de mode-industrie transparanter, sociaal rechtvaardiger en duurzamer te maken. Wat zijn voor jullie de grootste verschillen in jullie hele proces van ontwerp tot verkoop in vergelijking met de grote modeketens?
Froukje: “In ons hele proces, van ontwerp tot verkoop, zijn er aanzienlijke verschillen met de werkwijze van grote modeketens. Het begint al bij het samenstellen van onze collecties. In tegenstelling tot de grote ketens, die vaak 2 tot soms wel 18 collecties per jaar produceren om bij te blijven met de trends, kiezen wij voor tijdloze kledingstukken van hoge kwaliteit. We voegen zorgvuldig geselecteerde stijlen toe aan onze collectie, waar we goed over nadenken. Bovendien moedigen we onze klanten aan om hun kledingstukken zo lang mogelijk te dragen. Daarom noemen we ons merk ook een ‘slow fashion’ merk.”
Transparantie
“Verder is het voor ons van essentieel belang om precies te weten waar en hoe elke stap in ons productieproces wordt uitgevoerd. Van de herkomst van de grondstoffen tot aan de uiteindelijke productie. Wij delen deze volledige productiereis en onze samenwerkingspartners met onze klanten via een QR-code op het label van onze kleding en op onze website*. Deze transparantie is niet gebruikelijk in de modewereld. Veel merken houden deze informatie liever voor zichzelf om concurrentie te vermijden. Wij hebben er echter bewust voor gekozen om open en transparant te zijn. We geloven dat verandering in de industrie alleen mogelijk is als we het samen doen.”
Materialen
“Bij de keuze van materialen gaan we ook uiterst zorgvuldig te werk. Wij werken uitsluitend met natuurlijke materialen, van de stoffen tot aan de knopen en labels. In tegenstelling tot de meeste kleding van grote ketens, die vaak gemaakt is van synthetische vezels zoals polyester, acryl en polyamide vanwege de lagere kosten, hebben wij gekozen voor materialen die gemakkelijk afbreekbaar zijn, zoals katoen, wol en linnen. Onze materialen zijn ook mono-materialen, wat betekent dat de stof slechts uit één grondstof bestaat. Veel moderne stoffen zijn samengesteld uit blends, wat de afbreekbaarheid en mogelijkheid de stof te recyclen bemoeilijkt.
Technieken
Daarnaast maken we gebruik van traditionele technieken. Zo zijn onze pakken bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled en organisch katoen, waarvan de stof met de hand is geweven in het zuiden van India. Sommige van onze kledingstukken worden zelfs volledig plantaardig geverfd. Zo hebben we bijvoorbeeld een jasje met een short dat is geverfd met rode ui! Dit zijn prachtige, arbeidsintensieve processen die meer tijd en inzet vergen, waardoor ze duurder zijn om te produceren. We vinden het echter belangrijk om deze ambachtelijke en prachtige werkwijzen te behouden.
*Ben je benieuwd naar de productreis van de kledingstukken? Die kan je hier vinden.
In de mode-industrie zijn er veel ‘good-fashion labels’. Hoe kies je ervoor aan welke certificering je wel en niet mee doet?
Froukje: “In de mode-industrie zijn er inderdaad tal van ‘good-fashion labels’, maar voor ons draait het niet enkel om certificeringen. Bij het kiezen van welke certificeringen we al dan niet aangaan, doen we grondig onderzoek. Het verkrijgen van een certificaat is vaak een kostbaar, langdurig en bureaucratisch proces. Dit maakt het voor kleinere leveranciers soms moeilijk om te behalen. Hierom houden we nauw contact met kleine ambachtslieden en familiebedrijven die niet gecertificeerd zijn, maar we wel mee samenwerken. Het ondersteunen van deze partners is voor ons van groot belang. Certificering dient voor ons dus vooral als een inzichtrijke tool voor onze toeleveringsketen. Vooral wanneer we samenwerken met grotere partners. Het staat voor ons echter veel meer in het teken van de processen en het persoonlijke contact met onze partners. Dit stelt ons in staat om de sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en kwaliteit van onze producten te waarborgen, terwijl we tegelijkertijd het vakmanschap van onze partners ondersteunen. Als je benieuwd bent naar onze partners, kan je op de partner pagina meer informatie vinden over met wie we samenwerken.”
Waar zijn jullie het meest trots op bij Floria Collective?
Froukje: “We zijn enorm trots op dat steeds meer vrouwen ons weten te vinden en zich aansluiten bij onze missie. Wanneer we vrouwen Floria zien dragen en zich daardoor zelfverzekerder en empowered voelen worden wij heel trots. Door het maken van onze kledingstukken empoweren we niet alleen de dragen maar ook iedereen de gene die ze maken. Bovendien zijn we ontzettend trots dat twee krachtige vrouwen ons pak hebben gedragen tijdens de COP-conferenties. Dit zijn belangrijke bijeenkomsten van de Verenigde Naties over klimaatverandering. In 2022 droeg Anic van Damme ons pak tijdens de COP27 in Egypte. Maartje Bregman (Happy Times founder) droeg ons pak ook tijdens de COP28 in Dubai afgelopen jaar!
Dit is waarom we Floria zijn gestart: we willen vrouwen empoweren die hun best doen een verschil te maken in de wereld.”
Ben je benieuwd geworden naar de collectie van Floria Collective en hun verdere verhaal? Neem vooral een kijkje op hun website!