Black friday, het is een overgewaaid concept uit Amerika wat eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden is begonnen. Maar de druk voor bedrijven om mee te doen met de ‘gekte’ is ongelofelijk. Omzet kan nog net het laatste kwartaal worden verhoogd, targets kunnen gehaald worden en ‘oude’ producten kunnen voor een stuntprijs weg. Maar aan deze Amerikaanse gekte zit een ‘downside’. Doordat producten zo goedkoop zijn voor een korte periode hebben mensen het gevoel dat ze het écht nú moeten kopen. “Voor die prijs kan je het niet laten liggen” is een hele logische gedachte, maar zorgt natuurlijk enorm voor overconsumptie. En als we iets niet nodig hebben in tijden van klimaatrampen, oorlogen en virussen die de wereld over gaan is het wel overconsumptie. Black Friday is nieuw, was een trend en het is hoogste tijd dat het weer gaat. Laten we plaats maken voor Green Friday, een dag waarbij we allemaal stil staan bij bewuste aankopen of iets terug geven aan de natuur.
Ik ging opzoek naar bedrijven die zich niet laten leiden door deze gekte, die pionieren op het gebied van klimaat en zich durven uit te spreken tegen de normale gang van zaken. Laten we hopen dat elk jaar meer bedrijven inzien dat ze zich niet hoeven te laten leiden door torenhoge kortingen en absurde prijsknallers. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan deze bedrijven die zich deze Black Friday inzetten voor GROEN!
Trees for All
Op Green Friday maken ze een statement tegen Black Friday: de dag waarop we massaal de winkels en webshops bestormen voor de goedkoopste deals. Al die impulsaankopen zorgen voor enorme overconsumptie. Met als gevolg dat we onze aarde in rap tempo uitputten.
Dat moet en kan anders. Daarom gaan wij op 25 november voor Green Friday. Samen met zoveel mogelijk consumenten en bedrijven zeggen we ‘nee’ tegen Black Friday deals. In plaats daarvan geven we de aarde iets terug: bomen voor ons Green Friday Forest.
Trees for All
Dille en Kamille
Op deze Black Friday – dit jaar op 25 november – wil Dille & Kamille juist extra aandacht vragen voor de natuur. Om een concreet tegengeluid te laten horen, sluiten ze op Green Friday onze winkels én de webwinkel.
Wij doen op Green Friday vrijwilligerswerk in de natuur, maar je kunt ook iets anders ‘groens’ doen op vrijdag 25 november. In plaats van te winkelen, kan je bijvoorbeeld lekker de natuur in gaan, en genieten van een mooie wandeling, de vogels in je tuin of op je balkon helpen, zelf kandelaars maken met groen of iets anders. Je kunt de natuur op heel veel manieren een handje helpen!
Dikke & Kamille
Freitag store Amsterdam
Dit modemerk maakt van Black Friday ‘Swap Friday’. In winkels over de hele wereld kun je oude tassen inleveren. Een geweldig initiatief om weer meer waarde te hechten aan de spullen die je al hebt, maar ook om tweedehands toegankelijker te maken!
Under the motto “Don’t shop, just S.W.A.P.”, the FREITAG Online Store will be closed on Black Friday, and you’ll be redirected straight to our S.W.A.P. bag exchange platform. And for the first time this year, you can take part in a real-time, face-to-face bag exchange: on S.W.A.P. Friday, at selected FREITAG stores
Freitag Store
Bever
Bever hecht waarde aan de spullen die ze maken en dat laten ze zien! Dit jaar organiseerden ze ‘For Future Friday’. Je kan gratis je kleding laten repareren zodat het langer meegaat en je kleding weer nieuw leven in kan blazen!
Kopers die de winkeldeur platlopen om te profiteren van stuntprijzen: Black Friday. Het heeft voor ons een zwart randje. Meer consumeren betekent meer produceren en dat is precies waar onze aarde niet op zit te wachten. Waarom iets nieuws kopen als je eigen product langer meekan? Onderhoud je product en repareer als iets kapot is. Voor een langere levensduur van je producten, For Future Fridays.
Bever
Roze Bunker
Rozer bunker verkoopt limonadesiroop met een verhaal. Een eerlijk en duurzaam verhaal. Daarom voert het bedrijf campagne tegen Black Friday onder de naam: Kill Friday. Op deze dag is de hele webshop zwart en gesloten. Behalve één product; Kill Kola. Dit product is een campagne product, alle marge die ze erop verdienen wordt geïnvesteerd in het aanplanten van biodiversiteit en bouwen van regeneratieve modellen voor lokale boeren.
Kill Kola! De onmogelijke missie is nog maar net begonnen. Onze aartsvijand is onvervangbaar, maar o-zo-vervuilend. En dus trekken we met een geheel eigen Kola-smaak ten strijde tegen de grootste smeerlap in de frisdrankindustrie. Het belooft een veldslag van jewelste te worden tegen onnodige verpakkingen en nutteloze transportkilometers. Want in plaats van afval te creëren, ruimt deze Kola op! Met een pittige, duistere smaak van reststromen doen we een gooi naar de hoogste zetel in het rijk van de frisdrank.
Roze Bunker
WONDR
WONDR verkoopt duurzame verzorgingsproducten, maar deze vrijdag verkoopt het niks. Geen Black Friday, toch wilde ze iets bijdragen op een andere manier. Dus gaan ze opruimen! Zo doen ook zij mee aan ‘Green Friday’.
“We sluiten zelfs onze webshop af en maken alles zwart. We hebben beslist niet te verkopen omwille van de serieuze impact op het milieu én de impact op postverwerkers. Wat we wel doen is de Green Week, een week voor Black Friday. Voor elke bestelling laten we dan 1 kilogram plastic verwijderen uit rivieren en oceanen, samen met River clean up.
WONDR