herken greenwashing

Happy Times Radio afl.25 – Hoe herken je greenwashing? En hoe kun je je ertegen wapenen?

Vegetarische hamvraag: hoe herken je greenwashing? En hoe kun je je ertegen wapenen? Dit is het thema van alweer onze vijfentwintigste, positive vibes, radioaflevering. Maartje, Tessel en hun gasten vermaken en informeren je elke dinsdag in de Happy Times radioshow van 15:00 tot 16:00 op Yoursafe met een positieve duurzame mindset. De Happy Times Radioshow maakt het voor iedereen (ook voor jou!) toegankelijk om op je eigen tempo en manier tot de groene bubbel toe te treden. Tijdens het sporten, wandelen, vogelspotten en reizen met de trein kun je je heerlijk afsluiten van de wereld om je heen met de nieuwste Happy Times Radioshow aflevering. Juist ook om beter te begrijpen wat er momenteel allemaal in die wereld (soms achter je rug om…) gebeurt.

Herken greenwashing

Mensen willen erop kunnen vertrouwen dat de informatie op een etiket klopt wanneer ze iets kopen. Dit is vaak niet het geval en daar moeten we iets aan doen. De gevolgen van jouw aankopen kunnen een negatieve impact hebben, zelfs als je bewust duurzaam probeert te leven. Simpelweg omdat je voor de gek wordt gehouden door de industrie. Kinderarbeid en schade aan het milieu en klimaat zijn vaak onderdeel van een productieproces, maar dit zetten merken eigenlijk nooit duidelijk op de verpakking. Wat kunnen we doen om greenwashing tegen te gaan? En hoe herken je of een merk betrouwbaar is?

We hebben drie fantastische gasten die onze vegetarische hamvraag beantwoorden: 

Radioshow, herken greenwashing, gast 1: – Yara van Heugten

Yara van Heugten is een onderzoeksjournalist met een achtergrond in de economie. Na drie jaar voor het ministerie van Buitenlandse Zaken te hebben gewerkt besloot ze een master journalistiek te volgen. Nu werkt ze bij FollowTheMoney en brengt ze greenwashers aan het licht. In de Happy Times Radioshow legt Yara uit hoe makkelijk je als consument wordt misleid. Ze vertelt bijvoorbeeld hoe een bedrijf enorm vervuilend kan zijn, maar in het ontwerp van hun product windmolens tekent om de consument een duurzaam idee te geven. Ze vertelt hoe zonde het is dat de consument door alle merken die greenwashen, geen één merk meer vertrouwt. Hierdoor denken consumenten dat bewust duurzaam winkelen geen zin heeft. Dit is tegelijkertijd oneerlijk naar de merken die wél transparant zijn over hun productieproces. Een succes van Yara is de greenwash praktijken van Adidas aan het licht brengen. Dit deed ze door de waardeketen goed te begrijpen en te onderzoeken. Ook was Yara aanwezig op het Global Fashion Summit in Kopenhagen waar alle mode mensen uit de groene bubbel samenkomen om de verduurzaming van de mode-industrie te bespreken. Ze vertelt ons haar ervaringen.

Benieuwd naar duurzame merken?  Lees dan het artikel: Food for Skin: Je huid verzorgen met gered voedsel

Radioshow gast 2: – Jorren van der Schaaff

Jorren  is een filmmaker die direct impact maakt. Hij is de founder van Studio Future Focus en ze nemen enkel projecten aan van duurzame bedrijven. Wanneer een bedrijf de studio benadert voor een samenwerking wordt er niet meteen een contract getekend. Eerst moet het bedrijf in kwestie kunnen aantonen dat zij daadwerkelijk zo duurzaam zijn als dat ze zeggen. Het kan zo zijn dat Jorren je vraagt om bepaalde certificaten of documenten te tonen om dit te bevestigen. Verder vertelt Jorren ons hoe hij de impact van een bedrijf in beeld brengt. Hij is altijd nieuwsgierig naar de vragen van: waar, waarom en hoe wil een bedrijf impact maken?

Radioshow gast 3: – Jellien Roelofs

Volgens Jellien gaat het er in de kern om dat je consumenten niet misleidt. Maar hoe doe je dit? Er zijn namelijk veel niet duurzame bedrijven die doen alsof ze duurzaam zijn, maar er zijn ook bedrijven die duurzaam zijn die niet zo overkomen. Hoe zorg je dat de bedrijven die wel echt duurzaam zijn, ook duidelijk en transparant zijn over hun merk, zodat mensen kunnen herkennen dat ze vertrouwen zijn? Jellien heeft vijf gouden regels om duidelijk en transparant helder te zijn waar ze duurzame bedrijven mee helpt te groeien. Het is natuurlijk belangrijk om bedrijven die greenwashen aan te kaarten maar ook om duurzame bedrijven die hun eerlijke groene best doen te steunen. Jellien vertelt ons hoe ze dit doet.

Wil je er ook achterkomen…

  • Waarom we volgens Yara bedrijven moeten boycotten?
  • Wat Jellien haar gouden regels zijn?
  • Welke schade de greenwash praktijken van Adidas veroorzaakt

Daar kun je maar op één manier achter komen: Luister nu Aflevering #25 van de Happy Times Radioshow terug. Deze aflevering bestaat uit twee delen, vergeet ze niet allebei te luisteren!

Winkelwagen
Scroll naar boven