Uitgelichte afbeelding

Kröller-Müller presenteert van 23 maart tot en met 15 september 2024: ‘Door de bomen het bos’

In Door de bomen het bos zie je kunstwerken van vier kunstenaars die in hun werk op verschillende manieren kijken naar de verhouding tussen mens en natuur. Andy Holden kijkt en luistert naar vogels, Eija-Liisa Ahtila gaat in gesprek met de natuur, Julian Charrière onderzoekt de rol van het landschap in kunst en Hans Op de Beeck stelt klimaatveranderingen aan de orde. Als onderdeel van de tentoonstelling zijn er wandelingen en activiteiten in de beeldentuin. Door de bomen het bos is een veelzijdige tentoonstelling, waarbij je geprikkeld wordt en met frisse gedachtes en ideeën weer naar huis gaat.

Natuurlijk in het Kröller-Müller Museum

Geen museum in Nederland is zó verweven met de natuur als het Kröller-Müller Museum. Oprichter Helene Kröller-Müller vond dat je je in de rust van de natuur goed op kunst kan concentreren en ervan kan genieten. Volgens haar veel beter dan in de drukte van de stad. Vandaag de dag beleef je hier nog steeds topkunst, midden in de rust en stilte van de natuur.

Door de bomen het bos

Door de bomen het bos

De klimatologische crises zijn groot en ingewikkeld. Een simpel antwoord bestaat niet. Sterker nog, in de wirwar van meningen, oplossingen en discussies zien we vaak door de bomen het bos niet meer. Waar te beginnen? Hoe richt je je (eigen) leven in om ‘goed te handelen’? En hoe kun je het best luisteren? Met wie ben je eigenlijk in gesprek? Door de bomen het bos stelt deze vragen aan de orde. Het Kröller-Müller nodigt je uit om, midden in de fraaie natuur die het museum omringt, stil te staan bij jouw rol.

De vier kunstenaars

Eija-Liisa Ahtila

In het werk van Eija-Liisa Ahtila (1959, Hämeenlinna) speelt de helende werking van het verblijven in de natuur vaak een hoofdrol. Tegelijkertijd stelt Ahtila in haar multimediale installaties de vraag hoe de grootsheid van de natuur kan worden verbeeld en vastgelegd. Daarbij wil ze de natuur een volwaardige gesprekspartner laten zijn.

Julian Charrière

In zijn fotoseries Limen onderzoekt Julian Charrière (1987, Morges) iets interessants. Namelijk waarop de verbeelding van het landschap in kunst de menselijke blik op de ‘echte natuur’ vormt. Hij stelt de vraag in hoeverre het beeld van de natuur niet allang vervormd is door een bepaalde invloed. Namelijk, de voorstelling ervan in de kunst door de eeuwen heen.

Andy Holden

Andy Holden (1982, Bedfordshire) kijkt in Natural Selection naar vogels. Die blijken vaak zeer vroegtijdige aankondigers te kunnen zijn van onheil. Namelijk, het uitsterven van soorten en de achteruitgang van de natuur. In zijn werk draait het om het respectvol omgaan met die natuur en het nemen van verantwoording. Dit doet hij door letterlijk en figuurlijk te luisteren naar de vogels. Soms is het zelfs een oproep om te handelen naar de voortekenen.

Hans Op de Beeck

The Settlement van Hans Op de Beeck (1969, Turnhout) lijkt een filmbeeld. Het doet denken aan een idyllisch dorp in zuidoost Azië, dat westerlingen vaak ‘goed’ kennen van hun vakantiereizen. Maar alle kleur is eruit verdwenen, alles is dezelfde kleur grijs. De idylle is voor de (denkbeeldige) bewoners van het dorp dagelijkse realiteit. Leven óp het water is bittere noodzaak om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud. Tegelijkertijd is het een dreigende omgeving door de stijging van het zeewaterniveau onder invloed van klimaatveranderingen.

Wil jij dit meemaken?

Bestel dan nu je kaarten bij het Kröller-Müller Museum en bezoek van 23 maart tot en met 15 september 2024 deze fascinerende tentoonstelling! Kun je niet genoeg krijgen van tijd doorbrengen in de natuur? Lees dan ´De mooiste wandelroutes van Nederland´

Winkelwagen
Scroll naar boven