lisa goes vegan

In gesprek met Lisa Stel van Lisa Goes Vegan over haar reis naar plantaardig en de impact van de kledingindustrie

Deze week is duurzame ondernemer en TEDx speaker op gebied van vegan & fashion Lisa goes vegan, ook wel Lisa Stel te gast. Met haar 2 bekroonde kookboeken, workshops samenwerkingen met grote cateraars zet ze plantaardig eten op de kaart. Als @lisagoesvegan op de socials deelt ze van vegan recepten, tot kennis over de klimaatcrisis en van slow fashion tot slow travel, om te laten zien hoe je een enorm positief verschil kunt maken. Sinds haar lieve Tobi is geboren vorig jaar zijn er heel veel duurzame mom-hacks bij gekomen. We krijgen een kijkje in de keuken bij deze impactmaker!

Jij doet véél naast elkaar. Wauw. Hoe ben je dit gestart?

Ruim 10 jaar geleden, ik begon gewoon met wat minder vlees eten, hobby werd platform, 3 kookboeken later. Met als doel: plantaardig eten toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor groot publiek. Mijn motto: makkelijk, herkenbaar en vooral lekker. Denk dat dat het allerbelangrijkste is haha. 

Waar geniet je het meeste van?

Concrete ‘resultaten’. bijv. individuele berichtjes als “ik heb een recept van jou geprobeerd en mijn partner vond het zo lekker” tot grote stappen in industrie “aandeel vleesopvolgers, supermarkten die het plantaardig aanbod uitbreiden en verbeteren” en restaurants die een gerecht van mij op de kaart zetten. 

Wat zie je gebeuren qua ontwikkelingen in de wereld van vegan eten?

Ik ben me ervan bewust dat ik best in een bubbel zit, dus ik probeer ook  actief daaruit te stappen zo nu en dan. Aan de ene kant gaat het nog steeds langzaam, er wordt mondjesmaat wat minder vlees gegeten, maar aan de andere kant zijn er ook steeds meer fantastische initiatieven die het plantaardig eten steeds makkelijker maken. En gelukkig steeds meer draagvlak voor een meer plantaardig aanbod, ook binnen overheidsinstanties, zoals gemeenten, cateraars etc. En dat mag ook wel, want het is hard nodig. En aan de innovatie kant wordt er ook hard gewerkt.

Eenmaal vegan, was het eigenlijk meer dan logisch om ook te kijken naar andere keuzes die ik op dagelijkse basis maakte. Vervoer, huishouden en natuurlijk kleding. Eerste wat ik dacht; oke, ik heb veeeel te veel kleding. 

Is er een connectie tussen kledingindustrie en voedselindustrie?

In grote lijnen veel overeenkomsten. Oneindige groei ten koste van onze omgeving, een race voor een zo efficiënt en goedkoop mogelijk eindproduct. In de voedselindustrie is dat een plofkip van een paar weken oud. In de mode-industrie zijn het de fast-fashion ketens.

Wat vind jij van de kledingindustrie?

Ik vind fashion fascinerend. Het hangt af van mijn humeur, maar het werkt ook andersom; ik kan me ook op dagen dat ik me minder goed voel, beter voelen door bepaalde kleding. En ik vind het fantastisch om door kleding een indirecte boodschap uit te dragen. 

Wat kunnen consumenten doen als het gaat om duurzame kleding?

Ik denk als het gaat om bijdragen aan een circulair systeem, dat we wellicht eerst bewuster moeten kijken naar de kledingitems die wij aanschaffen, en vervolgens ook naar het afval wat we hebben van onze kleding. Op welke manieren kan ik ervoor zorgen dat ik zo lang mogelijk met het product doe. En daarbij de hoeveelheid afval dus verklein. 

>> Lees ook: Milieu Centraal helpt vrouwen om bewust minder kleding te kopen met training ‘Mijn StijliD’

Wie zou de verantwoordelijkheid moeten hebben voor het verduurzamen van deze industrie?

Ik denk dat het wel belangrijk is dat er meer verantwoordelijkheid bij producenten komt te liggen. Verantwoordelijk zijn voor het afval van je producten zal ervoor zorgen dat er ook meer aandacht gaat naar het produceren van de items, ‘waar maak ik het product van?’ ‘hoelang gaat dit mee?’ ‘welk afval komt erbij kijken’ en ‘hoogwaardig’ is dat afval? Ook de vraag ‘hoeveel items maak ik überhaupt?’ zal belangrijk worden voor een producent.

En ik denk doordat bedrijven hier over na moeten denken, ze misschien het in hun storytelling ook de consument aan het denken kunnen zetten? Het kan misschien ook helemaal de andere kant opschieten als mensen denken ‘oh ik ben toch niet verantwoordelijk ervoor’ en ik denk dat de consument óók een verantwoordelijkheid heeft.

Wil je meer van Lisa horen? Luister dan de radio show terug waar ze te gast was!

Winkelwagen
Scroll naar boven