Vanwege groen label voor vervuilde vliegtuigen wordt de Europese Commissie voor de rechter gedaagd door de NGO’s.
Want nieuwe EU-criteria bestempelen fossiel aangedreven vliegtuigen en schepen als ”duurzaam” als ze voldoen aan zwakke efficiëntie criteria (c.q. als ze iets minder CO2 produceren), de NGO’s stellen dat deze criteria in strijd zijn met de eisen van de EU Taxonomie omdat `e niet in lijn zijn met de 1,5 graden C- doelstelling en de NGO’s hebben de Europese Commissie formeel verzocht om de criteria in januari 2024 te herzien, maar de Commissie heeft dit geweigerd. Daarom dagen de NGO’s de Europese Commissie nu voor het Europees Hof van Justitie.
Een coalitie van NGO’s gesteund door 35.000 bezorgde burger, daagt de Europese Commissie voor de rechter vanwege het besluit om fossiele vliegtuigen en schepen op te nemen in de EU-wetgeving op het gebied van duurzame financiering, de EU Taxonomy. De coalitie bestaat uit Fossielvrij NL, Dryade, Protect our Winters Austria en door juridische experts Opportunity Green en CLAW.
De EU Taxonomie moet de ‘gouden standaard’ worden voor informatie over eerlijke en duurzame beleggingen. De Taxonomie bestaat om banken, pensioenfondsen en andere financiële instellingen een geverifieerde lijst van ‘groene’ investeringen te bieden, zodat het grote geld wordt verlegd naar activiteiten die voor een eerlijke groene transitie zorgen. Dit is broodnodig. Het IPCC heeft berekend dat er 3 tot 6 keer meer Feld naar klimaatoplossingen moet om de klimaatdoelstellingen te halen – en dus een leefbare planeet binnen bereik te houden.
Uit een nieuwe analyse van ICCT blijkt echter dat de vereiste consistentie, wat de Taxonomie vereist, binnen het huidige vloot van vliegtuigen het koolstofbudget van de luchtvaart al in 2037 op zal zijn. De verwachte levensduur van vliegtuigen en schepen ligt tussen 20-50 jaar, waardoor sommige in 2075 nog steeds in bedrijf zijn. Dit betekent dat extra investeringen in nieuwe vliegtuigen de klimaatcrisis nog tientallen jaren zullen verergeren en in de weg zullen staan van investeringen in échte klimaatoplossingen. Het is hierdoor onmogelijk om geloofwaardig 1,5 graden C- pad te maken om deze sectoren klimaatneutraal te krijgen.
Hiske Arts van Fossielvrij NL zegt: “Terwijl rechters en beleidsmakers eindelijk in actie komen tegen de schaamteloze greenwashing van de luchtvaart- en cruisesector, tilt de EU greenwashing naar een nog hoger niveau. Door extreem vervuilende vliegtuigen en cruiseschepen als groen te bestempelen en zo investeringen aan te moedigen in een Rupsje Nooitgenoeg-industrie, ketent de EU ons vast aan een klimaatramp. Dit moeten we stoppen.”
David Kay, juridisch directeur bij Opportunity Green, zegt: “De Taxonomy zal miljarden euro’s aan private financiering mobiliseren. Maar de criteria voor de lucht- en scheepvaart geven een compleet verkeerd signaal af aan investeerders – investeringen worden gericht op vliegtuigen en schepen die het klimaat nog tientallen jaren zullen vervuilen. Hoe kunnen investeerders erop vertrouwen dat hun investeringen echt groen zijn? De Europese Commissie moet ter verantwoording worden geroepen.”
Florian Graber van CLAW – Initiative for Climate Justice zegt: “Als de luchtvaart en de scheepvaart ten onrechte als groen worden geclassificeerd, kunnen we een gevaarlijk precedent scheppen dat precies de toekomst voedt die we willen voorkomen. De Taxonomy zou gebaseerd moeten zijn op overtuigende wetenschap en niet op knip- en plakwerk van de industrie, maar de Commissie heeft al het wetenschappelijke bewijs genegeerd. Daarom is deze rechtszaak van cruciaal belang – het gaat erom ervoor te zorgen dat onze investeringen in overeenstemming zijn met onze klimaatdoelen en met wat de wetenschap ons vertelt dat we moeten doen om die doelen te bereiken.”
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Boris Schellekens, Boris.Schellekens@fossielvrij.nl /06-37032883
Hiske Arts, Hiske@fossielvrij.nl / 06-44822846