Uitgelichte afbeelding

Met de PaperTale app wordt de reis van een product zichtbaar

Het Zweedse bedrijf PaperTale heeft een nieuwe technologie ontwikkeld. Hiermee kunnen fabrieken en merken de flows van materialen kunnen volgen. Dit kan samen met data over de milieu-impact en werkomstandigheden van productie. Producten krijgen een tag die consumenten kunnen scannen. Vervolgens kunnen ze via de PaperTale app alle informatie kunnen zien en de reis kunnen volgen die het product heeft afgelegd.  

Het bedrijf is opgericht door Bilal Bhatti. Bilal was manager in een fabriek in Pakistan en raakte gefrustreerd door het onrecht en de vervuiling die veel plaatsvindt in de industrie. Hij zag hoe gelimiteerd audits zijn als methode voor het meten van werkomstandigheden. Vanuit deze frustratie creĆ«erde hij PaperTale met het geloof dat dit beter moest kunnen. 

PaperTaleā€™s doel

PaperTale wil het makkelijk maken om goed te doen – voor merken, fabrieken en voor consumenten. Wij proberen een oplossing te bieden voor iedereen: consument, fabrieksmanagement en werkers, en ook de merken. Alle belangen met Ć©Ć©n oplossing vangen is verre van de makkelijkste weg, maar wij denken dat het wel de enige manier is. De problemen in de industrie zijn systemisch, en vergen dus ook een systemische oplossing. 
Ten eerste is ons doel om fabrieken en merken al heel veel goed werk hebben gedaan qua duurzaamheid de mogelijkheid te geven dit te kunnen laten zien. Ten tweede baseren we onze oplossing zoveel mogelijk op incentives zodat merken en fabrieken steeds duurzamer kunnen worden. Als elk stapje verduurzaming beloond wordt kan de industrie geleidelijk aan transformeren. 

Hoe werkt dat dan?

PaperTale creĆ«ert een digitale ID – een ā€œdigital twinā€ – voor een product, en traceert het dan door de hele productieketen. Stel bijvoorbeeld dat een boerderij 10 kg katoen produceert, dan koopt een fabriek dit op en maakt er wol van. Die lading aan katoen heeft dan een digitale ID in PaperTaleā€™s systeem. En wanneer de boer het aan de fabriek verkoopt, wordt dit ook op het systeem aangegeven. De fabriek geeft dan in het systeem aan of de hoeveelheid en het type materiaal klopt, en verifieert zo de transactie. Als er extra bewijs is voor de transactie, zoals een bonnetje, wordt dit ook in PaperTaleā€™s systeem toegevoegd. Deze checkpoints worden opgeslagen op een Blockchain, waardoor de informatie achteraf niet meer veranderd kan worden. 

Ook alle mensen die bij productie betrokken zijn krijgen een digitale ID, zodat ze direct verbonden zijn met het systeem. PaperTale heeft een app gemaakt voor de werknemers, waarin ze direct toegang hebben tot hun contract, gewerkte tijden en hun loon. In deze app kunnen de werkers verifiƫren of dit loon op tijd is betaald en klopt met hun contract. Deze app kunnen de werkers downloaden op hun smartphone. Er wordt een kiosk neergezet zodat werkers zonder een smartphone ook toegang hebben tot de app.

Milieu-impact berekenen met PaperTale wordt steeds specifieker

Voor elk product, en zelfs elke productiestap, verzamelen we de milieu-impact in de vorm van watergebruik en broeikasgasemissies. Ook hier kunnen fabrieken geleidelijk aan de slag. Ze kunnen beginnen met het opsturen van hun energieverbruik, waaruit PaperTale dan de emissie berekent. Fabrieken die grondiger te werk willen gaan kunnen sensoren implementeren die het waterverbruik en de emissie meten. Deze zijn dan direct verbonden met het PaperTale systeem. PaperTaleā€™s systeem werkt dus geleidelijk, en dit zal in de aankomende versie van de PaperTale app worden aangegeven met percentages. Hoe verder een fabriek de diepte ingaat qua transparantie, hoe hoger dit percentage. 

Lees ook: YoungYarn: duurzame kinderkleding

Goed om te weten..

Wat vaak vergeten wordt in de discussie rondom duurzaamheid, is tot op welke hoogte partijen de middelen hebben om te verduurzamen. Het kan namelijk zo zijn dat een fabriek financieel krap zit. Dan helpt het niet om de eis te stellen dat elke werknemer een leefbaar loon moet krijgen. Voor fabrieken in het begin van hun duurzaamheidsreis kan het dus dat dit nog niet mogelijk is . Daarom hebben we hier een ander mechanisme voor bedacht: winst delen (wij noemen het profit-sharing). Fabrieken die dit doen keren elk kwartaal 5% van hun nettowinst uit aan de werknemers, ongeacht welke functie de werknemer heeft. Op deze manier kan een fabriek laten zien dat ze haar best doet een goed loon te betalen met de middelen die ze heeft.

Bij PaperTale vinden we het heel belangrijk om de omstandigheden van elke partij in acht te nemen, en daarmee aan de slag te gaan. Transparantie kan dan als middel gebruikt worden om dit soort goede praktijken te laten zien zodat consumenten vaker dat soort producten kiezen en merken wat meer kunnen betalen. De winst van zoā€™n fabriek wordt dan hoger, en door het profit-sharing mechanisme hebben werknemers hier dan profijt van. Zo doorbreken we de cirkel. Daarbij staan fabrieken niet op zichzelf. Zij kunnen alleen anders te werk gaan als merken en de consument ook veranderen. Als consumenten hun keuzes kunnen baseren op dit soort informatie, kunnen ze merken en fabrieken belonen voor hun transparantie.

Vooruitgang in plaats van perfectieĀ 

Dit is ons motto bij PaperTale, zowel voor de industrie als voor onszelf. We willen onze oplossing nog sterk verbeteren in meerdere aspecten. Zo bestaat bijvoorbeeld het risico dat er in fabrieken met een slechte werkcultuur bij de mensen over de schouder wordt meegekeken. Daarom willen we met vakbondsvertegenwoordigers aan de slag om te kijken of zoā€™n kiosk bijvoorbeeld bij de vakbond kan staan. Hoewel we dit soort aandachtspunten hebben, is het goed om te beseffen dat veel werkers op dit moment helemaal geen toegang hebben tot hun contract. En er bijna geen mechanismen zijn om te controleren of ze worden betaald. Op dit moment zijn audits nog steeds de standaardmethode, terwijl we met de huidige technologie wel echt veel beter kunnen. 

PaperTaleā€™s projecten 

In de zomer van 2023 heeft PaperTale samengewerkt met het Zweedse merk Gina Tricot, wat traditioneel meer in de categorie fast fashion valt. PaperTale wil ook juist met dit soort merken werken, omdat hier relatief veel transformatie mogelijk is. De consument kan hierdoor ook langzaam mee veranderen.

Met milieu-impact meten en verminderen alleen komen we er niet. Het is hard nodig om de kleding- en textielindustrie circulair te maken. PaperTale heeft daarom ook plannen om met merken samen te werken die kledingstukken verzamelen nadat ze gebruikt zijn en ze recyclen. Zodat ook dit deel van de keten te traceren valt. Zo kunnen consumenten zien wat er met de kleding gebeurt na gebruik. 

Doe ook mee met PaperTale

Bij PaperTale proberen we nu ook meer draagvlak te creĆ«ren bij de consument. Als je dit artikel leest en enthousiast bent, hou ons dan vooral in de gaten. De collectie met Gina Tricot is bijna uitverkocht en de circulaire projecten zullen nog even duren. Maar laat ons vooral weten wat voor nieuwe samenwerkingen je zou willen zien! 

Winkelwagen
Scroll naar boven