Uit onderzoek blijkt dat het lezen van positief klimaatnieuws zorgt voor meer actie en duurzamere keuzes. Een ander onderzoek wijst uit dat het zetten van duurzamere stappen leidt tot een gelukkiger leven. Het lijkt alsof ik het heb verzonnen, maar nee! Dit is de filosofie waar Happy Times op is gebaseerd. We hebben een tegenhanger nodig voor al dat negatieve nieuws in de media. We moeten nu echt actie gaan ondernemen. In deze blog leg ik je meer uit over waarom wij positief klimaatnieuws delen én waarom jij dat nodig kan hebben!
Positief klimaatnieuws is maar 12% van het totale nieuws
En dat is zorgwekkend. Want, mensen hebben al de neiging negatieve dingen beter te onthouden dan de positieve en negatief nieuws zorgt voor alles behalve aanzetten tot actie. Als we kijken naar klimaatnieuws is 61% van de totale berichtgeving negatief van toon. Door de grote problemen te benoemen en niet op oplossingen in te gaan blijft het probleem groot, onoverzichtelijk, complex en een ver-van-je-bed-show. Alles wat we niet willen als het om klimaat gaat als je het mij vraagt! Het is tijd voor actie, duurzame veranderingen in je levensstijl aanbrengen en anderen inspireren om dat ook te doen. Niet alleen je buurman of de dochter van je vrienden. Ook de kapper waar je altijd heen gaat, die winkel waar je zo graag shopt en de bank die jouw geld bewaard. Juist met die mensen zou je wat mij betreft het gesprek over klimaat moeten aan gaan.
“Slechts 12% van de respondenten wist zich dan ook positief nieuws te herinneren. De overgrote meerderheid onthield voornamelijk negatieve berichten. Het waren ook vooral die berichten die zij via social media met anderen deelden.”
Onderzoek Vattenfall
Effecten van klimaatnieuws
Het zien van nieuws heeft een effect op hoe jij je voelt. Hier is onderzoek naar gedaan door verschillende klimaatpsychologen. Er zijn een paar dingen die heel vaak en duidelijk naar voren komen: negatief nieuws leidt tot angst en ontwijkingsgedrag. We voelen ons overweldigd en machteloos. Dit leidt tot het ‘kop-in-het-zand-steken’-syndroom. Echter is er ook onderzocht dat het zien van positief nieuws omgekeerd effect heeft! In het onderzoek bleek dat respondenten die meer positieve berichten hadden gezien, eerder geneigd te zijn om zelf actie te ondernemen! NRC concludeerde helder en kort: “Positief klimaatnieuws delen is belangrijk”. En daar sluit ik mij volledig bij aan.
“Door emotioneel afstand te nemen, maken we een probleem dat we als overweldigend ervaren minder bedreigend. Onze gevoelens van angst en machteloosheid manifesteren zich dan als gebrek aan actie.” –
Renee Lertzman (klimaatpsycholoog)
Duurzaam leven maakt gelukkig
Dan is er nog een tweede fenomeen met betrekking tot duurzaam nieuws nuttigen, duurzaam leven en welzijn. Uit de meta-analyse blijkt dat er een positieve relatie is tussen de verschillende soorten duurzaam gedrag en welzijn van een persoon. Een van de belangrijkste implicaties van het onderzoek is dat duurzaam gedrag niet alleen maar geld en moeite kost, maar dat het ook wat oplevert: mensen voelen zich er goed door.
Door niet alleen negatieve maar vooral ook positieve berichten te delen via social media, bijvoorbeeld, over wat er al wél lukt in de strijd tegen klimaatverandering.
NRC
De positieve vicieuze cirkel van positief klimaatnieuws
Het zien en lezen van positief klimaatnieuws leidt tot enthousiasme en actie. Het doen van groene acties leidt tot een gelukkiger gevoel. Het doen van groene acties terwijl je gelukkig bent inspireert anderen om ook duurzamer te gaan leven. Hoe meer mensen duurzamer leven, hoe meer positief klimaatnieuws er is. En zo is de cirkel rond! We zijn pas net begonnen, er is nog veel meer actie nodig vanuit alle kanten. Maar de eerste beginnetjes zijn er, de eerste positieve nieuwtjes staan online en het wordt elke dag meer! Een ontwikkeling waar ik bovenop zit en razend enthousiast over ben!
De belangrijkste reden tot actiebereidheid is positief nieuws, met name wanneer het gedrag van anderen laat zien dat mensen inspireert.
Renee Lertzman (klimaatpsycholoog)
Ben je enthousiast geworden en wil je het zelf ervaren? Meld je aan voor Happy Times en ontvang elke zondagochtend een dosis positief klimaatnieuws in je inbox! Helemaal gratis en je kan je altijd weer uitschrijven als het toch niks voor jou blijkt te zijn, even goede vrienden ;-). Ik hoop dat ik je er blij mee kan maken en kan laten zien hoe goed we al op weg zijn, welke acties er al worden genomen en om je een deel uit te laten maken van de mensen die zich inzetten voor een groene toekomst en een duurzamer leven.
Bronnen
- Zawadzki, SJ, Steg, L., & Bouman, T. (2020). Meta-analytic evidence for a robust and positive association between individuals’ pro-environmental behaviors and their subjective wellbeing. Environmental Research Letters, 15, 123007. doi:10.1088/1748-9326/abc4ae
- https://www.nrc.nl/brandedcontent/vattenfall/hoe-pakken-we-de-klimaatcrisis-gezamenlijk-aan
- https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/persbericht/2020/europees-onderzoek-wijst-uit-klimaatverandering-wordt-gezien-als-de-grootste-uitdaging-van-onze-tijd