Uitgelichte afbeelding

Vegan lifestyle voor beginners: 8 tips

vegan lifestyle voor beginners

Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in een vegan lifestyle. Maar als je er net aan wilt beginnen, kan het nog wel eens overweldigend zijn. Je hoort en leest zo veel, waar moet je beginnen? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Vegan lifestyle voor beginners

Voordat we beginnen nog een korte disclaimer: een plantaardige leefstijl is gezond en heeft veel voordelen, maar het is niet voor iedereen. En dat is helemaal oké! Je hoeft je nooit onder druk gezet te voelen om mee te doen met een trend of iets dergelijks. Ook als je een bepaalde ziekte of aandoening hebt, is 100% vegan misschien niet de juiste leefstijl. Kijk wat voor jouw persoonlijke situatie werkt en maak je eigen keuzes. Begrijpt iemand je niet? Laat ze lekker en doe je eigen ding! ♥️

Met de volgende tips kun je een mooi begin maken aan een vegan lifestyle. Het hoeft niet perfect, one step at a time!

1. Open voor verandering

Waarschijnlijk heb je al van alles gehoord: dat een vegan leefstijl duurder is, niet genoeg voedingsstoffen kan leveren, of dat het allemaal moeilijk en tijdrovend is. Maar: beginnen met een negatieve instelling maakt alles veel moeilijker dan het in werkelijkheid is! Plantaardige keuzes maken kan echt voedzaam, lekker en gezond zijn. Zoals alles, wordt het na een tijdje ook makkelijker. Je vindt meer betaalbare winkels, je ontdekt lekkere nieuwe smaken en het wordt gemakkelijker om maaltijden samen te stellen.

2. Je hoeft geen superheld te zijn

3. Rustig aan

In het begin van je vegan journey is bijna alles moeilijker en vraagt het meer van je tijd. Plan de eerste weken bewust wat extra tijd in als het gaat om het bereiden van maaltijden of snacks. Wees geduldig tijdens deze eerste dagen. Vroeg of laat gaat het sneller en gemakkelijker!

4. Toevoegen is beter dan weghalen

Als mensen aan veganisme denken, denken ze vaak aan alle dingen die ze niet mogen eten, zoals kip, vis, kaas, yoghurt, boter, ijs en melk. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Probeer je te concentreren op wat je kan toevoegen, zoals meer fruit, groenten, noten, zaden, bonen, linzen, tofu en plantaardige zuivelalternatieven zoals soja-, amandel-, rijst- of kokosmelk en yoghurt toe. Het is even een mindset switch, maar je zult zien dat het werkt.

Een ander idee is om te beginnen met vleesvervangers. Je vindt ze tegenwoordig bij de meeste grote supermarktketens. Vooral plantaardige gehaktballen, stukjes ‘kip’ of burgers zijn makkelijk te bereiden en kunnen de overgang makkelijker maken.

5. Peulvruchten langzaam toevoegen 

Maak het makkelijk voor je maag en darmen en bouw de hoeveelheid peulvruchten langzaam op, zodat je geen last van je buik krijgt. Begin met 2 eetlepels per dag en kijk eerst hoe je lichaam reageert voordat je meer peulvruchten eet. 

6. Leer een paar favorieten

Om te voorkomen dat je overweldigd raakt van je nieuwe vegan lifestyle, is het handig om een handvol recepten te leren die je lekker vindt. Gebruik ze als standaard om op terug te vallen en te experimenteren. Het internet staat vol met plantaardige recepten – ga eens op zoek naar nieuwe inspiratie. 

7. Vind je ‘waarom’

Probeer erachter te komen waarom je besloten hebt om mee te doen en deze nieuwe levensstijl aan te nemen. Is het voor je gezondheid? Voor het milieu? Voor de dieren? Wat de reden ook is, probeer het op te schrijven en hang het op waar je het elke dag ziet. Zo word je aangemoedigd om het vol te houden én zie je wat je wint in plaats van wat je verliest. 

8. Maak je niet druk om de kleine dingen

Wees niet bang om fouten te maken. Een vegan leefstijl is nieuw voor je en je probeert oude gewoonten los te laten. Het is meer dan oké als het niet gelijk helemaal perfect gaat. Als je struikelt, maak er dan een dansje van en blijf lachen. Als je valt, gewoon weer opstaan en doorgaan!

Bonus tip

Het is geen overbodige luxe om in het begin (en 6-12 maanden later) bloedonderzoek te laten doen. Zo kun je in de gaten houden of je bepaalde voedingsstoffen mist en supplementen handig zijn voor je. Probeer in ieder geval goed naar je lichaam te luisteren! ♥️

Scroll naar boven