Uitgelichte afbeelding
Brett Jordan - Unsplash

Veganistisch eten – imperfecte perfectie

Veganistisch eten kan voor mij best een uitdaging zijn. Ik ga dan ook niet doen alsof ik helemaal perfect vegan leef, want ja – dat doe ik gewoon niet. Deze blog is dus net zo goed een reminder aan mezelf als een motivator voor jou om te streven naar imperfectie perfectie binnen het veganistisch dieet😉 Hierbij daarom mijn verhaal over veganistisch leven en mijn doel om het anders te gaan doen dit jaar.

Nieuwjaarsvoornemen
De afgelopen 5 jaar neem ik me elk jaar weer voor om in ieder geval 80% veganistisch te gaan eten. Voor mij betekent dit minderen met kaas, yoghurt, ei, kwark, vegetarische vleesvervangers, ijs etcetera. Vooral thuis wil ik dit dan doen. Met uit eten gaan ben ik veelal nog iets flexibeler. De stap naar 100% plantaardig vind ik op de een of andere manier nog lastig. En nu ik dit schrijf, weet ik dondersgoed dat dit eigenlijk nergens op slaat, haha. Al helemaal in deze tijd. En dat voornemen van 80% haal ik elk jaar vrij gemakkelijk. Dus misschien wordt het wel een keer tijd om de lat iets hoger te durven leggen.

Het is helemaal niet zo moeilijk
Want weet je? Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Vervangers zijn er in overvloed! Van bijna elk product staan tegenwoordig ook vegan opties in het schap. Van ijs en kaas tot aan broodbeleg en vleesvervangers. Aangezien ik persoonlijk mijn vleesvervangergebruik wil beperken (in verband met veel toegevoegde stoffen), kies ik er liever voor om het te vervangen door bijvoorbeeld linzen of kikkererwten. Stiekem net zo lekker. En de grap is dat dat nog goedkoper is ook. En nog een kleine tip – Marlinda heeft een blog geschreven over budgetvriendelijk veganistisch eten. Dus als je daar nog meer tips over wil, dan kan je het hier lezen.

En buiten de deur dan?
Buiten de deur ben ik helemaal niet echt bezig met of iets vegetarisch of veganistisch is. Het valt toch wel binnen mijn 80% regel…. Dit terwijl elk restaurant ook wel een vegan opties heeft en anders een vegetarische optie die wel vegan gemaakt kan worden. Als ik hier iets meer aandacht aan zou besteden, is de stap naar een plantaardig dieet veel makkelijker te maken dan ik het in mijn hoofd voorstel. Mijn hoofd hangt nog 5 jaar terug in de tijd qua ontwikkelingen heb ik het idee, haha.  

Vervangen en niet vergeten
De titel van dit kopje spreekt voor zich. Heel vaak als ik probeer 100% veganistisch te eten, vergeet ik om voldoende eiwitrijke bronnen te eten. En aangezien ik veel sport, is dat echt wel heel belangrijk. Dus mocht je vleesvervangers, kwark, yoghurt en dergelijke weghalen uit je dieet, zorg dan dat je dit vervangt door plantaardige varianten. Anders kan je tekorten opbouwen en dat is niet nodig als je een beetje oplet. En ook maakt het voldoende vervangen van producten, de veganistische leefstijl veel makkelijker vol te houden (meer vullende, gezondere en voedzamere maaltijden).

New year, new me?
Dus ja. Dit keer een iets andere blog dan normaal. Met een voorbeeld van imperfectie. Al 5 jaar ben ik het aan het proberen. Die 80% kom ik wel aan, maar wanneer durf ik nou eens te gaan voor die 100%? We kunnen hierboven lezen dat ik eigenlijk geen excuus meer heb om anders te kiezen. Hoewel het 22 januari is als deze blog online komt, gaan we toch maar aan een nieuwjaar voornemen werken. 100% plantaardig – wie doet er mee?

Liefs,
Roos

Scroll naar boven