Uitgelichte afbeelding

In gesprek met Charlotte, oprichter van Via di Gioia Swimwear: “Ik geloof dat de zorg voor onze planeet en haar bewoners de norm moet zijn. Niet de uitzondering.”

Op ons platform en in het tijdschrift delen we graag verhalen van mensen die impactmaken, we noemen ze: duurzaamheidsstrijders. Vandaag laten we Charlotte aan het woord, ze richtte een duurzaam bikinimerk op: Via di Gioia Swimwear. Voor de jonge vrouw, voor alle lichamen in soorten en maten en met een vleugje passie en gedrevenheid om te laten zien dat het anders kan!

Wat miste je in de wereld waardoor je Via di Gioia Swimwear oprichtte?

Ik heb altijd moeite gehad om badkleding te vinden voor grotere cupmaten. Er zijn namelijk bijna geen opties voor jonge vrouwen met cup E, F of G. Terwijl vriendinnen hun badkleding kochten in winkels met maten variërend van small-medium-large en cupmaten van A tot D, moest ik naar een gespecialiseerde lingeriezaak. Deze zaken bieden dan wel bikini’s aan in mijn maat, maar de ontwerpen zijn ouderwets, meer gericht op de vrouw van 50 jaar oud en bedekken veel huid. Geen bikini voor een jonge vrouw.

Via di Gioia Swimwear
Via di Gioia Swimwear

Dus eindigde ik altijd met een niet-duurzame, niet-ethische eenvoudige zwarte bikini in mijn maat. Net te bedekkend en te ouderwets, maar goed, het paste. Maar ik was hier nooit echt blij mee, ik was niet op zoek naar een bikini zoals deze; ik wilde ook een mooie, jonge en leuke bikini dragen, en eentje die goed is voor onze planeet en onze mensen.

Meer dan 10 jaar later zijn bikini’s in cupmaten E-F-G nog steeds nauwelijks beschikbaar in ontwerpen voor jonge meiden en vrouwen. Daarom besloot ik een merk te starten dat speciaal is ontworpen voor jongvolwassen vrouwen met een grote cup, om deze onvervulde niche te bedienen.

Wat is de volgende duurzame stap die je met jouw swimwear wil nemen?

Vanaf het begin was duidelijk dat dit merk compleet duurzaam en ethisch moest zijn. Ik geloof sterk dat de zorg voor onze planeet en haar bewoners de norm moet zijn en niet de uitzondering. Ik wil geen producten creëren die ten koste gaan van de mensen die de bikini’s produceren, of ten koste gaan van onze planeet. Daarom werk ik uitsluitend samen met verantwoordelijke en betrouwbare partners die zich inzetten voor het milieu en op sociaal verantwoorde wijze werken.

Zowel de productie van de stoffen, de productie van de bikini’s als de verpakkingen zijn geheel duurzaam en ethisch geproduceerd. Daarnaast werk ik met de organisatie One Tree Planted, die een boom plant voor elke bestelling die wordt geplaatst. Daarnaast blijf ik voortdurend verkennen hoe we nog meer duurzame initiatieven kunnen realiseren bij het merk.

De volgende duurzame stap die ik graag zou willen nemen is het CO2-neutraal verzenden van de bestellingen naar klanten. Vanaf de lancering van het merk ben ik hiermee bezig geweest, echter is dit momenteel nog niet mogelijk doordat de transportbedrijven die CO2-neutrale verzendingen aanbieden, nog niet werken met kleinere merken die nog niet voldoen aan een groot aantal verzendingen per maand. Wanneer Via di Gioia gegroeid is en kan voldoen aan de minimale verzendhoeveelheden, is dat de eerste duurzame stap die ik wil zetten om de impact op onze planeet nog een stukje groener te maken.

Via di Gioia Swimwear

Hoe heb jij je makers uitgezocht? En hoe is het om samen te werken met makers in Italië en Tunesië, hebben ze dezelfde visie als jij?

Het vinden van passende leveranciers en een passende productiepartner duurde 1,5 jaar. Voor het merk zijn een aantal eisen waar maar een handjevol producenten aan voldoen. De grootste hiervan zijn: Ervaring in het maken van badkleding, ervaring in het maken van (grote) cupmaten, het bezitten van certificaten die aantonen dat de leverancier ethisch en duurzaam werkt en het kunnen starten met een kleine oplage. Het vinden van de juiste partners was knap lastig. De fabrieken die badkleding kunnen produceren hebben grotendeels alleen ervaring met het maken van de maten Small/Medium/Large, en de fabrieken die cupmaten kunnen produceren hebben grotendeels enkel ervaring met lingeriestoffen en niet met het werken van badkledingstoffen.

Om een geschikte producent te vinden heb ik meer dan 150 fabrieken gecontacteerd en ben ik naar meerdere beurzen gegaan in Parijs, Cannes en Istanbul om m’n bedrijf en ontwerpen te pitchen. Uiteindelijk vond ik een fabriek die ruimschoots aan al deze eisen voldeed en die 1 à 2 start-ups aannam per jaar om voor te produceren. 

De fabriek waarmee ik werk wordt gerund door een Italiaans stel dat dezelfde visie heeft op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en ethiek. Doordat Italië en Tunesië relatief dichtbij zijn, verloopt de communicatie en de samenwerking heel prettig en soepel.

>> Lees het verhaal van Marijke over haar duurzame kledingmerk The Wardrobe Flip

Waar ben je het meest trots op bij Via Di Gioia?

Dat is toch wel het lanceren van een merk met de visie die ik voor ogen had: een kwaliteitsmerk dat bikini’s aanbiedt in cupmaten A t/m G, ontwerpen aanbiedt in verschillende pasvormen, uitsluitend duurzame materialen gebruikt, ethisch produceert en jonge vrouwen het allerbeste biedt op het gebied van authentieke en creatieve ontwerpen.

Ik denk aan mezelf en alle andere jonge vrouwen die elke zomer worstelen met het vinden van een mooie bikini in hun maat, en hoe ik me zou voelen als ik weer naar een lingeriezaak zou moeten om een niet-duurzame, niet-ethische en te bedekkende bikini te moeten kopen. En hoe blij ik ben dat ik een alternatief kan bieden aan alle jonge vrouwen met grotere cupmaten voor mooie en duurzame bikini’s met een jong ontwerp.

Via di Gioia Swimwear, een nieuw Amsterdams bikinimerk opgericht door Charlotte van Oorschot doordat zij geen stijlvolle en duurzame bikini’s kon vinden voor jonge vrouwen met een grote cupmaat. Via di Gioia Swimwear is het eerste volledig duurzame en ethische bikinimerk in Europa dat bikini’s aanbiedt in cupmaten A t/m G. 

Winkelwagen
Scroll naar boven